Grillatut suklaabanaanit

tiistai 22. toukokuuta 2018

blogi kesäherkku ohjeVahvasti pääsykokeaiheiden tähdittämän kevään jälkeen siirrytään hieman makeampiin tunnelmiin! Suklaabanaanit ovat helppo ja nopea grillattava kesäherkku, joka sopii loistavasti kesän grillimenun jälkipuoliskolle.

Mitä tarvitset grillattujen suklaabanaanien valmistamiseen?

♥ Banaaneja
♥ Suklaata (käytin Pätkis-suklaata)
♥ Vaahtokarkkeja
(♥ jäätelöä banaanin lisukkeeksi)

grillattu suklaabanaani

Valmistusohjeet

♥ Viillä veitsellä lovi banaanin kylkeen ja ota kuori pois loven alueelta. Voit viiltää loven sen verran syvälle, että se helpottaa täytteiden asettamista.
♥ Täytä banaani suklaalla ja pienillä/pieniksi pilkotuilla vaahtokarkeilla tai haluamillasi täytteillä.
♥ Lämmitä grillissä/uunissa kunnes täytteet ovat sulaneet.

grillattu banaani

Suklaabanaanit voi nauttia vaikkapa lusikoimalla sisältö suoraan kuorista. Tällä makealla herkulla lähtee pahempikin makeannälkä kyllä takuuvarmasti!

Makeaa viikon jatkoa! 

5 x - kuinka rauhoittaa mieli jännittävässä tilanteessa

sunnuntai 20. toukokuuta 2018

jännitys blogi

Muumipeikko: "Nipsun jalat ovat kuin halvaantuneet." 
Nuuskamuikkunen: "Pelko on mennyt jalkoihin." 
Nipsu: "Se on psykosomaattista. Yläpää ei tunne pelkoa, mutta jalat tutisevat."

Sydän hakkaa, ääni tärisee, kädet hikoilee, kurkussa on palan tunne ja mieli maalailee uhkakuvia. Tekisi mieli kadota tilanteesta mitä pikkimiten, mutta se ei ole mahdollista tai ainakaan se ei ole paras ratkaisu. Olen itsekin sellainen jännittäjä, jolla reaktiot tuntuvat kyllä helposti ihan siellä luissa ja ytimissä asti. Mikä parasta, liiallista jännitystä voi kuitenkin oppia kaitsemaan. Halusin jakaa teidän kanssanne muutaman konkreettisen keinon, jotka rauhoittavat jännityksessä vellovaa kehoa h-hetkellä. Vinkit soveltuvat jokaiseen tilanteeseen, jossa jännitys saapuu vierailemaan. Tällaisia voivat olla vaikkapa pääsykoe, esitelmän pitäminen tai hammaslääkäri. 

Ensin yksi asia - jännitys on luonnollinen reaktio, eikä sitä tarvitse hävetä. Jo jännityksen myöntäminen itselle ja muille saattaa helpottaa oloa.
kuinka rauhoittaa mieli jännittävässä tilanteessa 2

1. Supermiesasento Kehon ja mielen välinen yhteys on vahvempi kuin ehkä uskotkaan. Todistin ilmiötä vastikää pitäessäni jännittävän englannin esitelmän (kyseisessä kielessä en ole kovin vahvoilla).  Ensimmäisellä esityskerralla kyhjötin luokan edessä paikallani epäryhdikkäässä asennossa ja tunsin jännityksen kehossani. Seuraavalla esityskerralla otin ryhdikkään asennon, liikuin ympäriinsä ja puhuin lujalla äänellä - en tuntenut jännitystä sekuntiakaan ja suorastaan nautin olostani. Myös psykologin työssä yksi työkalu on kiinnittää huomiota kehon asentoon, joka peilisolujärjestelmän takia usein mukailee asiakasta (allapäin olevan asiakkaan asento saattaa olla epäryhdikäs, lyhistynyt). Itsevarmuutta huokuva kehon asento viestii aivoille, että kaikki on hallinnassa.  Voimaannuta itseäsi imitoimalla supermiehen ylvästä asentoa ennen jännittävää tilannetta. Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan liikettä tai ota esimerkiksi ryhdikäs asento istuessasi koetilanteessa. 

2. Pue vaatteet, joissa tunnet olosi upeaksi (ennaltaehkäisevä) - Usein ihmiset valuvat esimerkiksi koetilanteisiin tavallista rennommissa vaatteissa ja jättävät aamutoimet, kuten hiusten harjaamisen, kokonaan välistä. Minä sen sijaan olen esimerkiksi meikannut itseni myös ylioppilaskirjoituksiin, osin rentouttavan rutiininkin takia. Kun tunnen oloni kauniiksi ja näytän omalta itseltäni, myös sen hetkinen itseluottamukseni on vahvalla pohjalla. Myös silmälasien käyttö voi luoda fiiliksen siitä, että olenpa viisaan näköinen, olen varmasti viisas. 

3. Palleahengitys - Hengitätkö jännittyneenä nopeasti ja pinnallisesti? Niin minäkin. Kierre on valmis. Tihentynyt hengitys yllyttää mieltä ajattelemaan hätää ja hätä boostaa kehoa toimimaan ylivireämmin. Keskity hengittämiseen nenän kautta. Kuvittele, että vatsasi on ikäänkuin ilmapallo, jonka tarkoitus on kohota jokaisella hengenvedolla. Voit pitää kättäsi vatsan päällä. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Rauhallinen hengityksen keinoin rentoutat kehoa ja viestit aivoille, ettei sinulla ole mitään hätää. 

4. Turvapaikkaharjoitus - Mindfulness ja erilaiset mielikuvaharjoitukset ovat tehokas apu jännittävissä, pelottavissa ja jopa paniikkiin lietsovissa tilanteissa. Oma lempiharjoitukseni on turvapaikkaharjoitus, jota kokeilin viimeksi hammaslääkärin penkissä istuessani. Luo itsellesi mielikuviin oma turvapaikkasi. Sulje silmäsi ja pohdi, missä paikassa kokisit olosi turvalliseksi ja hyväksi. Hengitä rauhallisesti ja kuvittele mahdollisimman tarkasti esimerkiksi miltä paikka ympärilläsi näyttää, ketkä siihen kuuluvat ja mitä ääniä kuulet paikassa. Tehokkain keino on opetella turvapaikkaharjoitus ensin rauhallisessa tilanteessa, jonka jälkeen voit tehdä harjoituksen helposti uudestaan aina kun tilanne sitä vaatii. Harjoituksen avulla voit tehdä olosi turvalliseksi missä tahansa ja milloin tahansa.

Harjoituksen voi kuunnella esim. täältä.

5. Tämä ei ole liian vakavaa - Etkö pysty rauhoittamaan itseäsi kehoa ja mieltä rentouttavalla harjoituksella? Järkeile. Esimerkiksi pääsykoe saattaa tuntua ihan oikeutetusti jännitävältä siksi, että olet tehnyt sen eteen kovasti töitä ja haluaisit todella saada siitä hyvät pisteet. Muista, että kyseessä ei ole kuitenkaan maailmanloppu. Mikä olisi kauheinta mitä tilanteessa voisi sinulle tapahtua? Usein kaikista kauhein mahdollinen seuraus olisi kuolema, mihin tuskin tämä jännittävä tilanne sinua ajaa. Onko sillä loppujen lopuksi edes väliä vaikka et saisi sanaa suustasi äänen täristessä tai joutuisit poistumaan kokeesta jännäpissalle? Edes se pääsykokeissa epäonnistuminenkaan ei hakkaa tulevaisuuttasi kiveen, voit yrittää niin monta kertaa tavoittaa unelmiesi koulupaikan kuin haluat. 

Mulle huumori ja tilanteen vakavuuden minimointi ovat olleet aina luontaisia selvitytymiskeinoja. Usein esimerkiksi jännittävän esiintymistilanteen alussa laukaisen jännityksen nauramalla tai heittämällä jonkin humoristisen kommentin. Ennen pääsykokeita olen muun muassa tanssinut käytävällä ja mennyt sen jälkeen hymyssä suin täyttämään kohtalokkaan paperin.

jännitys pääsykoe esiintyminen







Be scared and do it anyway!

P.s. tämän postauksen myötä mitä lämpimimmät tsemppini huomiseen psykologian pääsykokeeseen Jyväskylään! Ota vinkit haltuun!

P.p.s. lue myös kolme hyvää - kiitollisuushaaste.

Psykologian pääsykoepaketit alennuksessa

maanantai 14. toukokuuta 2018

alennus

Jyväskylän psykologian pääsykoe siintää jo alle viikon päässä. Tässä vaiheessa on viimeistään hyvä testata omaa osaamistaan ja hioa monivalintarutiinia tositilannetta varten. Kaikki mun tekemät pääsykoepaketit ovat viimeisen viikon kunniaksi -30 prosentin alennuksessa, joten ehdit vielä tilata omasi (sähköpostitoimituksella paketit ehtii perille nopeasti). 

Kurkkaa tuotteet TÄÄLTÄ.

Millainen mun eka opiskelijavappu oli?

torstai 3. toukokuuta 2018

Kaksiviikkoinen vappukausi on nyt taputeltu ja tänään palasin "arkeen" aloittamalla mun ekan harjoittelun koulupsykologilla & perheneuvolapsykologilla. Halusin kuitenkin jakaa vielä teidän kanssanne muutamia kohokohtia mun ensimmäisestä, huikeasta, opiskelijavapusta.

Toivottavasti etenkin sä, joka pysyttelit vapun neljän sisällä lukemassa pääsykokeisiin, saat extramotivaatiota tästä postauksesta! Munkin vappu näytti nimittäin viime vuonna hyvinkin erilaiselta kuin nyt. 

psykologian opiskelija stimulus vappu psykologian opiskelu jyväskylä pääsykoeuudistus vappu psykologiaVAPPUBUSSI

Osasin odottaa fuksivuodelta etukäteen muutamaa tapahtumaa ja yksi niistä oli vappubussi (aikaisempien vuosien bussit olivat kyllä näkyneet ja kuuluneet somessa, josta suorastaan kyttäsin psykalla opiskelevia :D).

Bussiin oli siis ehdottomasti päästävä. Blogi- ja someidentiteettinä odotin ehdottomasti eniten kulkupelin koristelua ja sen ikuistamista erilaisiin kuviin. Taiteiltiin bussin kylkeen tuo "Mikon tytöt", joka on kaveriporukkamme virallinen (whatsapp) nimi. Hassua muuten, miten usein monet ryhmät repäisee itselleen kuvaavan nimen jonkun keskusteluryhmän pohjalta.

Bussilla kierrettiin ilta lähialueiden kuppiloissa, muun muassa tuolla mielestäni hyvin inkkariteemaisessa Saluunassa. Mieleen jäi ehkä parhaiten kuitenkin tapahtuman viimeiset minat, jolloin tanssittiin bussin käytävällä niin täysiä kuin pystyttiin.

30850454_1866815320009562_1038094054_oLUKUKAUDEN VIIMEISIÄ OPINTOJA

Toisin kuin someni on viime aikoina antanut ymmärtää, olen kunniallisen kansalaisen tavoin takonut opintojani eteenpäin myös vappuviikkoina.

Oikeasti julhlimisen, vähintäänkin mainitsemisen, arvoinen suoritus itselleni on englannin kurssin läpäisy. Enkku ei ole lemppari kakunpalaseni ja ilman stressiä tämäkään kurssi ei mennyt. Odotin englannin esitelmääni aivan pupu pöksyssä, mutta lopulta se jos mikä olikin piece of cake. 

Haikein mielin luovuin myös "itkukurssista", josta täälläkin olen varmasti miljoonasti höpissyt. Tottakai vuoden kestävään hyvin henkilökohtaiselle tasolle kipuavaan kurssiin jollain tavalla kiintyy, vaikka kalenterin tyhjeneminen muuten onkin positiivista. Tämän kurssin kunniaksi käytiin syömässä.

Täytyy myöskin alleviivata sitä, että tein juuri kandihakemuksen eli opinnot etenee tälläkin saralla! 

amazing race psyka
AMAZING RACE

Amazing race on vähän extremempi kaupunkisuunnistustapahtuma. Siinä edetään joukkueen kanssa (vaikeiden) vihjeiden perusteella rastilta toiselle suorittamaan jokin tehtävä ja samalla kilpaillaan nopeudesta ja fiiliksestä. Matkat ovat sen verran pitkiä, että tapahtumassa pelataan paljon myös linja-autoilla ja toisinaan myös juoksuaskelin. Me ratkaistiin homma noin seitsemässä tunnissa ja voin kertoa, että tämän pikkulenkin jälkeen jalat eivät enää meinanneet nousta yön tanssilattialla.

Meidän tiimin teema oli turstit ja outfitissa loisti sukat sandaaleissa ja muut turistin kumppanit. Nopeuden sijaan päätettiin panostaa somekilpailuun, josta olin tottakai aivan liekeissä. Suunniteltiin mehevää instastoryä tapahtumasta, mutta homma kaatui, kun sellaista ei kisaan hyväksyttykään. Toivottavasti toiveeni kuullaan ensi vuonna, kuvat on vanhanaikaisia! ;) 

vappu psyka

POKERI-ILTA


Opiskelijatapahtumat voivat olla myös kaikkea muuta kuin ryyppäämistä ja baareissa ravaamista (ja haluan myös sanoa, että ylipäätään ihan jokaiseen tapahtumaan voi todellakin mennä vesilinjalla). Uuden kokemuksen vuoksi ilmottauduin tällä kertaa pokeri-iltaan. Mullahan ei ollut siis yhtään minkäänlaista taustatietoa pokerista. Poker facesta olin tietoinen suurinpiirtein Lady Gagan biisin perusteella. 

Lopulta olin pokeriturnauksen top 3, ties sitten millä taidoilla. Huvittavaa kyllä, sillä en varmastikkaan loistanut ennakkosuosikin paikalla. Ihan jopa palkinnoille pääsin ja sain itselleni mm. kyseisen lippiksen, juomalipun, suklaata jne.. Ei hassummin siis!

vappVAPPUPIKNIK


Virallisena vappupäivänä kyllä vähän tihkaisi lähteä piknikille sateessa, mutta pizzan nimissä se oli tehtävä. Ilmainen pizza on houkutellut mut vuoden varrella muutenkin ties minne. Piknikin jälkeen haikeus vallitsi tunnelmana hetken, koska muka loppumaton vappu oli oikeasti päättynyt ja samalla myös unelmieni fuksivuosi psykalla alkoi vedellä viimeisiä henkäyksiään. 

Muita tapahtumia, joissa olin kahden viikon aikana: haalarikaraoke, vappuvilske, vappuappro, kolmiot,  sitsien jatkot ja vappuaaton piknik. Hurjaa menoa kaltaiselleni hieman kotihiirenkin piirteitä omaavalle tyypille. Ei voi kuin lämmöllä muistella ensimmäistä opiskelijavappuani ja ensimmäistä opiskeluvuottani.  Kiitos teille, jotka olitte siinä osallisina! 

Miten sä vietit vappua?

Instagram @jjjuliaeveliina

© Fifty Ways. Design by FCD.