Muista palautua myös henkisesti - 5 rentouttavaa ajanvietettä

perjantai 22. kesäkuuta 2018

Kuluneen kuukauden aikana palautumiseen liittyvät teemat ovat tavoitelleet mua joka tuutista. Ensinnäkin pääsykokeen jälkihien vuosipäivät alkaa olla käsillä. Viime vuonna pääsykokeisiin lukiessani laiminlöin koko kevään henkistä palautumista erittäin taidokkaasti, sillä ovela mielemme ei selvästikään osaa vaatia vapaa-aikaa samalla tavalla kuin vaikka jalkapäivänä rääkätyt etureidet. Tänä vuonna olen päässyt osaksi pääsykoetunnelmaa vaihtaessani ajatuksia hakijoiden kanssa.

Olen kesätöissä hautausmaalla ja kyllä muuten työpäivän (ja miljoonan kannetun vesikannullisen) jälkeen on ihan pakko huoltaa kehoa kaikin konstein ja nukkua täydet yönunet, jotta seuraavana päivänä työnteko luonnistuu kiitettävästi. Miksi meidän on paljon vaikeampaa ymmärtää, että myös mieli vaatii samanlaista huolenpitoa toimiakseen optimaalisesti? Kuuntelin eräänä päivänä töiden lomassa mielen hyvinvointiin liittyviä podcasteja, jotka sattumoisin käsittelivät uupumusta, lepoa ja omaa aikaa. Osui ja upposi.

Laadukas palautuminen on kaikista tärkeintä silloin kun rauta on kuumin. Palutuminen ei pelkästään takaa sinulle hyvinvointia (pitkään jatkunut rasitus johtaa helposti uupumukseen) vaan se myös edistää suoriutumistasi niistä askareista, jota parhaillaan stressaat. Itsestä huolehtiminen, niin fyysiesti kuin psyykkisestikin (ja nämä kaksi kaverusta on hyvinkin paljon yhtä) on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Toivon, että mielestä huolehtiminen on vielä jonain päivänä yhtä iso hitti kuin kehosta huolehtiminen juuri nyt. 

mielen hyvinvointi vinkit blogi

1. Kuuntele podcasteja - Minäkin olen vihdoin ennättänyt podcastien trendiin. Netti on pullollaan  erilaisia podcasteja erilaisiin tarkoituksiin; on viihdettä, tiukkaa faktaa ja rentouttavaa höpinää. Podcastit ovat mitä parhain apu rentoutumiseen. Tunnistan itsessäni tavan jäädä jumittamaan vapaa-ajan ja suorittamisen välimaastoon (käytännössä minulla olisi hommia hoidettavana, mutta en jaksa ja jään selaamaan somea tuntikausiksi kokien siitä huonoa omatuntoa). Näin vietetty vapaa-aika ei ole kovinkaan palauttavaa. Jos "vain oleminen" tuntuu haastavalta, kokeile kuunnella itseäsi kiinnostava podcast-jakso. Podcasteja voi kuunnella myös töissä (riippuen tietysti työnkuvasta), siivotessa tai työmatkalla. Mielenkiintoisen jakson kuuntelminen irrottaa sinut stressaavista ajatuksista, mutta toisaalta tarjoaa sinulle uutta informaatiota ja apuvälineitä jopa itsen tutkiskeluun ja ymmärtämiseen. Kerron tulevassa postauksessani, mitä podcasteja olen itse kuunnellut. 

2. Tee bullet journalia - Kenelle tulee mieleen välillä piirtää, värittää, liimailla ja unelmoida sen sijaan, että viettäisi ajan somessa? Täytyy myöntää, ettei mulle ainakaan kovin spontaanisti. Bullet journalin valmistelu on todellä rentouttava tapa viettää sometonta aikaa. Eikä sinun tarvitse olla mitenkään erityisen luova tai hyvä piirtämään, jotta nauttisit tästä puuhasta.

3. Liiku luonnossa - Luonto tutkitusti elvyttää ihmistä niin fyysisesti kuin psyykkisesti; verenpaine laskee 15-20 minuutin jälkeen, stressi lievittyy ja mieliala kohenee. (Mielenterveystalo.fi) Käy kävelyllä metsässä, jos sinulla on mahdollisuus. Voit nauttia luonnosta myös muilla tavoin. Jopa luontokuvien katselulla voi olla rentouttava vaikutus. 

4. Mindfulness - Tietoisuustaitojen harjoittaminen on täsmäkeino mielen hellimiseen. Jos sinulla on esimerkiksi vain vähän aikaa käytettävissäsi palautumiseen, käytä hetki tähän. Pieni harjoitus, vaikkapa nopea kehon skannaus, onnistuu jopa työpäivän aikana tauolla.

5. Netflix - Tämä vinkki saattaa jakaa mielipiteitä, mutta mielestäni Netflix (ja mikä tahansa muu asia, minkä parissa viihdyt) ovat ihan vakavasti otettavia palautumisen keinoja. Oikeasti sarjan/elokuvan katseleminen on todella tehokas tapa unohtaa hetkeksi omat arjen kiireet ja stressitekijät, nauttia omasta hetkestä. 

+ Älä unohda hyviä yöunia. Nukkuminen on sekä fyysisen ja psyykkisen hyvinvointimme kannalta avainasemassa.

Rentouttavaa juhannusta! 
Postauksen kuva: Elias Murto


4 kommenttia

  1. Podcastit ovat ihan mahtavaa vaihtelua videoille ja blogeille! Odotan innolla postausta siitä, mitä podcasteja olet kuunnellut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin munkin mielestä! <3 Ja jee, kiva että odotat!

      Poista
  2. Heippa, tulokset julkaistiin tosiaan tänään ja varasijalle jäin, tosin ensimmäiselle. Ajattelinkin kysyä jos muistaisit/tietäisit edellisien vuosien perusteella että onko mitään mahdollisuuksia päästä tästä vielä sisään? Ovatko varasijat nousseet yhdelläkään aikaisemmin?

    Kiitos tosi paljon etukäteen ja kiitos sun kevään postauksista valmennuspaketeista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huhhuh jäipäs tiukkaan tilanteeseen! Mut tiedän ainakin tilanteen, että olis kaksi päässyt varasijoilta. Onkohan hki, tre ja turun tulokset jo kaikki tullut? Jos ei, niin nää voi vielä vaikuttaa! Pidän peukkuja! <3

      Kiitos kommentista! <3

      Poista

Instagram @jjjuliaeveliina

© Fifty Ways. Design by FCD.