Kuinka valmistautua (psykologian) soveltuvuuskokeisiin 2

sunnuntai 10. kesäkuuta 2018

Lukaise postauksen ensimmäinen osa tästä.

soveltuvuuskokeet psykologia vinkit

3. Leiki salapoliisia: ota selvää mitä koulutus pitää sisällään

Mitä tahansa opiskelupaikkaa tai vaikkapa työpaikkaakin hakiessa on järkevää selvittää etukäteen kaikki mahdollinen tulevasta opinahjosta/työpaikasta. Melko usein eteen tulee tilanne, jolloin voisit osoittaa motivoituneisuutesi ja toisaalta myöskin arvostuksesi oppilaitosta/työpaikkaa kohtaan tätä kautta. Vähintäänkin koet oman olosi varmemmaksi, kun tiedät tasan tarkkaa minne olet oikeasti hakenut. 

Mene siis osoitteeseen https://www.jyu.fi/edupsy/fi/laitokset/psykologia ja tee tutkimustyötä, jos et ole aikaisemmin ennättänyt. Tutustu yliopistoon ja koulutuksen rakenteeseen. Mikä tekee Jyväskylän yliopistosta ja sen psykologian laitoksesta loistavan? Miten haluat hyödyntää yliopiston opintotarjontaa? 


4.  Valmistaudu kohtaamaan jännittävä tilanne

Soveltuvuuskokeet pitävät sisällään yleensä kaikki potentiaaliset jännityksen aiheuttajat; on haastatteluja ja itsen esille tuomista, yllättäviä käänteitä, aikarajoja ja tietysti paine onnistua, tehdä parhaansa. Mikä hulluinta, saatamme jo etukäteen jännittää sitä, että meitä tulee jännittämään. Usein kuvittelemme virheellisesti, että jännitys ja etenkin sen näkyminen ulospäin tekee meistä jollain tavalla huonoja hakijoita. Näin ei kuitenkaan ole.

Ensinnäkin itselle kannattaa puhua järjen äänellä. Todennäköisesti lähes jokainen hakija jännittää koetilanteessa tai sitä ennen. Käsien tärinä, äänen värinä, ylivireä olemus ja kumppanit ovat koetilanteissa enemmän sääntö kuin poikkeus, ihan arkipäivää. Eiköhän tässä tapauksessa arvioijana toimivat psykologian ammattilaisetkin tunnista jännityksen ennemmin ihmisen luonnolliseksi reaktioksi kuin ei-soveltuvuuden osoittimeksi. 

Kaikesta huolimatta jännitys on kovimmillaan usein kaikkea muuta kuin ihanaa. Ennen koetta se saattaa viedä vaikkapa unet ja ruokahalun, eikä se koetilanteessakaan tunnu välttämättä mitenkään itsevarmuutta nostattavalta. Valmistaudu kokeisiin etukäteen esimerkiksi mielikuvaharjoituksen avulla. Ota mukava asento ja hengitä rauhallisesti. Käy samalla mielessäsi läpi kuvitteellinen soveltuvuuskoetilanne alusta loppuun ja huomaa, kuinka selvisit siitä mielikuvissasi. Samalla tavalla selviät myös oikeasta tilanteesta.

Kirjoitin vähän aikaa sitten postauksen 5x - kuinka rauhoittaa mieli jännittävässä tilanteessa. Ota haltuun nämä täsmävinkit ennen koetta. Käytä vinkkejä ennaltaehkäisevästi tai vähintään silloin, kun jännitys uhkaa ottaa liikaa valtaa.

5. Olet parhaimmillasi levänneenä

Väsyttääkö sinua tällä hetkellä tavallista enemmän? Hermostutko pienistä asioista? Etkö saa illalla nukutuksi ylivireydeltäsi? Ei ihme, pääsykokeisiin valmistautuminen on todella työläs prosessi, joka kyllä näkyy ja tuntuu vielä jälkikäteenkin. Ja niinhän sitä sanotaan, rankka työ vaatii rankat huvit. Muista huolehtia siitä, että palaudut kaikesta kohtaamasi stressistä, kiireestä ja jännityksestä mahdollisimman hyvin niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Levänneenä olet kaikin puolin parhaimmillasi kokeissa.

Seuraavat asiat ovat itsestäänselvyyksiä, mutta niille ajan raivaaminen on yllättävän vaikeaa. Miksi laiminlöisit asioita, jota ovat tällä hetkellä hyvinvointisi ja menestyksesi kannalta oikeastaan kaikkein oleellisimpia? Nuku pitkiä yöunia, syö terveellistä ruokaa, huolehdi vitamiineista, harrasta liikuntaa, näe ystäviäsi, vietä sometonta aikaa, joogaa, harjoita tietoista läsnäoloa, kuuntele musiikkia tai lue kirjaa. Mä vietin pari päivää ennen soveltuvuuskokeita aikaa luonani hoidossa olevan koiranpennun kanssa ja se oli kyllä mitä rentouttavin tapa valmistautua jännittävään koitokseen.

+ Hyväksy se, ettet voi juurikaan kontrolloida koetta

Soveltuvuuskokeisiin valmistautuminen on miljoona kertaa vaikeampaa kuin vaikkapa kirjalliseen kokeeseen valmistautuminen. Et voi esimerkiksi valita henkilöitä, joiden kanssa päädyt ryhmäkeskusteluun tai haastatteluun. Ei auta kuin luottaa omaan itseensä!


Vinkit soveltuvuuskoepäivään

- Syö aamupala. Tarvitset polttoainetta tähän päivään.
- Pue päälle vaatteet, jossa tunnet olosi kauniiksi/komeaksi ja ennen kaikkea omaksi itseksesi. Voit antaa persoonallisuutesi näkyä ulkonäössäsi ja erottua eduksesi!
- Mene paikalle ajoissa!
- Tutustu muihin hakijoihin soveltuvuuskoetilanteessa. Elä kohtaa hakijoita kilpailijoina. Hyödytte toisistanne parhaiten, kun lähdette taistoon toinen toistaan tukien ja tsempaten!
- Päivä sisältää odottelua, joka voi olla jännittyneenä erittäin tuskallista. Ota mukaan vaikkapa kuulokkeet, josta voit kuunnella musiikkia. Tauoilla voit myös miettiä vastauksiasi tuleviin kysymyksiin tai rentouttaa mieltä erilaisin hajoituksin. 
- Muista huomioida myös muut hakijat jokaisessa tehtävässä. Vuorovaikutustaidot ja kuunteleminen ovat vähintäänkin yhtä oleellisia kuin omat puheenvuorot.
- Tee parhaasi! 

p.s. vaikka kyseessä on soveltuvuuskoe, sinun ei tarvitse mahtua mihinkään tarkkarajaiseen psykologin muottiin. Meitä on moneksi ja niin pitääkin olla. Esimerkiksi ujous ei haittaa yhtään mitään. Pääasia, että vaikutat motivoituneelta ja kypsältä, osaat perustella ajatuksesi ja osaat huomioida ihmiset ympärilläsi. 

Valtavasti tsemppiä!  

8 kommenttia

  1. Kiitos tuhannesti (taas kerran) vinkeistä! Mahani puolesta heräsi semmoinen kysymys, että tarviiko kokeeseen ottaa mukaan eväät, vai pidetäänkö siellä ruokatauko milloin ehtii käydä syömässä esim. yliopistolla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oleppas hyvä! <3 Kirjallisen osuuden ja muiden osuuksien välissä on hyvinkin aikaa syödä (riippuu tietenkin siitä, milloin oman ryhmäsi vuoro on). Tuo aika on ihan vapaata aikaa ja sen voi käyttää miten haluaa. Onko koe tänäkin vuonna Agoralla? Siellä ainakin on yliopiston ruokala avoinna ja sieltä voi ostaa ruokaa (ja samalla tutustua tulevaan opiskelijaruokaan ;)). Mulla oli omat eväät mukana ja söin niitä. Jos et eväitä ota, ota ainakin vesipullo mukaan!

      Poista
  2. Paljon kiitoksia vinkeistä! :) nää on vähän helpottaneet jännitystä...

    VastaaPoista
  3. Joensuun tulokset tuli! Mä pääsin! Ihan hullua! Uskomatonta. Oon sanaton

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooi mikä ihana ilouutinen! Valtavasti onnea! <3

      Poista
  4. Miten sait ajan kulumaan tuloksia odotellessa? Tämä on ihan kauhea tunne, kun eri yliopistoista alkaa tippumaan tuloksia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä niin jännittävää aikaa! Ja oman mausteensa tilanteeseen tuo, että muutos tosi kiireisestä ja tekemisentäyteisestä keväästä parhaimmillaan huomattavasti kevyempään kesään vaatii totuttelua. Mutta keho ja mieli vaatii tuossa kohtaa palautumista. Mä puuhasin kaikkea kivaa, mistä olin pääsykokeisiin valmistautuessa unelmoinut. Näin kavereita, liikuin enemmän, otin aurinkoa, kuuntelin musiikkia jne. Kesätyö uudessa paikassa oli kyllä mulle myös helpottava asia. Toki se kalvava jännitys pysyi taustalla koko ajan ja olihan se tuskaa odotella, vaikka kuinka yritti keskittää energiansa muualle.

      Ja tätä oon sanonut monelle hakijalle ja itsellekin. Ota ilo irti tästä odotteluajasta ja luota siihen, että sulla on mahdollisuudet saada koulupaikka. Negatiivinen ajattelu ja epäily ei hyödytä mitenkään (tai valmista yhtään sen paremmin kohtaamaan sellaista tulosta, joka ei itseä miellytä). Jos niin kävisi, että koulupaikka ei tulisi, harmittaisi se joka tapauksessa ihan älyttömästi. Se, että on odottanut toiveikkaana ei muuta harmitusta kuin korkeintaan hieman erilaiseksi. Ja ainakin siinä vaiheessa on saanut hetken nauttia onnellisistakin tunteista.

      Toivotaan, että pääset jännityksestä mahdollisimman pian! Pidän peukkuja! <3

      Poista

Instagram @jjjuliaeveliina

© Fifty Ways. Design by FCD.